søndag 21. februar 2010

kråkeslottet

Kråkeslottet er kanskje ikke rette ord å bruke, men det er det jeg kom på i farten. dere vet, jeg bor i et gammelt( over 100 år) hus, og av og til skjer det merkelige ting i slike gamle hus. Hos oss skjer det så mye rart at jeg av og til har forlatt kåken i frykt for å være der. Det hele begynte helg nr 2 etter at vi hadde flyttet inn, og siden det har hendelsene bare blitt fler og merkeligere. JEg vil ikke virke gal, sær eller overtroisk, men du kan jo lese selv å avgjøre om åndenes makt er vår eneste utvei:

- Helgen etter at vi flyttet inn hadde vi innflyttningsfest, og som seg hør og bør fikk vi en haug med gaver, deriblant to telys-holdere. Helgen etter var flere hyller hengt opp og på en av disse hyllene satt jeg disse to lysestakene vi fikk i innflyttningspresang. VI hadde folk hos oss denne helgen også, og mens de fleste av oss satt i sofaen (de andre var på kjøkkenet, eller do) hoppet den ene lysholderen ned fra hylla og landet på gulvet og knuste... vi prøvde å finne en forklaring, men det var ikke så lett ettersom det ikke var en sjel som var i nærheten, eller bevegde på seg i det den falt. men vi regnet med at det var en tilfeldighet...

- et par helger etter hadde vi nok en gang folk og nå sto en lyseholder og et album på den samme hyllen. denne gangen var det albumet som falt i bakken uten at noen var i nærheten av det..



dere tror kanskje at hylle er hengt opp skjevt eller noe, men den er så rett at jeg kunne legge en ball på den uten at det skjedde noe... men nå orket jeg ikke mer tull med den hylla, for ALT ramler ned derfra. men det er ikke bare den ene hylla...

- for en uke siden, på søndag, var jeg hos svigermor og spiste boller. Før jeg dro dit ryddet jeg etter lørdagens strabaser og støvsugde sånn at alt var helt perfekt. Etterhvert fant jeg ut at jeg hadde litt bedre tid enn jeg trodde så jeg åpnet en sort skuff og tok ut malesakene mine siden jeg var alene hjemme. Før jeg visste ordet av det var klokke 4 og jeg skulle dra så jeg måtte la den ene skuffen stå åpen.. når vi kom hjem gikk kjærsten rett ned i underetasjen for å spille dart, mens jeg gikk hjem. når jeg lukket opp døren luktet det så vår hund at dere vill ikke tro det en gang. jeg gikk rundt i huset for å finne kilden da jeg plutselig oppdaget at nok en skuff var åpen, og alt av innhold lå på utsiden....merkelig, med tanke på at jeg var den siste til å forlate huset, og den første til å komme hjem..




- nå på fredag bakte jeg muffins, og etter jeg bakte skulle jeg rydde og vakse kjøkkenet. mens jeg holdt på ble muffinsene ferdig så jeg tok meg en og satt meg i stua for å spise den. mens jeg satt der hørte jeg et brak. jeg tissa nesten på meg fordi jeg skvatt så fælt. jeg måtte jo se hva det var, fordi jeg var alene hjemme, så jeg gikk ut på kjøkkenet. der sto skuffen med kjøkkenredskaper pip åpen, og en sleiv ( var ikke en slaiv, men finner ikke bedre ord..sausøse kanskje?) og en del til kjøkkenmaskinen lå på utsiden...

- natt til lørdag lå jeg på sofaen og sov mens samboeren så på ol. plutselig våkner jeg av at han sniker seg sakte ut mot kjøkkenet. jeg kan høre et eller annet skje der ute, men visste ikke helt hva. "hva driver du med?" sier jeg når han kom tilbake.. "du vet den dorullen som lå i gangen?" sier han. "den tok jeg med ut på badet for litt siden når jeg skulle bæ***, og nå ligger det litt dopapir i gangen, hørte du ikke at det ble slept langs gulvet nå nettop?" og jo, jeg hadde hørt det. da gikk vi og la oss i senga og holdt hverandre i hånden mens vi kunne høre noen romstere på kjøkkenet....



jeg sier ikke at det spøker, jeg sier bare at det skjer veeeldig mye rart.. jeg googlet huset vårt som før i tiden het vestre øre gård, og fant ut at det brant ned i 1938.... siden den gang har husene rundt brent ned i tur og orden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar