onsdag 3. februar 2010

Forskjellen på et hus og et hjem.

Jeg og min kjære flyttet for oss selv nå for noen mnd siden, men det tok en stund før huset vårt ble til et skikkelig hjem. Det er jo en stor forskjell syntes jeg. Føler du at du er på besøk hos noen? er det ubehagelig å slenge seg på sofaen i joggebukse og være hundre prosent seg selv med alt dette måtte innebære? da kan det være at du ikke føler deg skikkelig hjemme enda. Første dagen vi skulle sove her ble vi stående i stuedøra og bare se. Ingen av oss hadde planlagt å flytte når vi gjorde, og jeg kan vel si at gleden ikke var så stor, så det endte med at vi gikk ned på et serveringssted under her og tok en brus. vi fikk alt litt på avstand. vi la oss klokken ti den kvelden, og håpet på at alt skulle se annerledes ut i dagslys. Dagen etter dro han og skaffet en sofa, mens jeg ryddet ut alt av esker. jeg trodde at så fort vi fikk våre ting rundt oss så skulle tryggheten komme. Det var feil. veggene var kalde og lyset grått.. men ting endret seg litt etter litt og i dag trives jeg godt.

Legger ved noen bilder Av ting jeg var spesiellt deprimert over når jeg flyttet hit, mens som jeg trives godt med i dag.

vi har to store rammer med masse bilder av vennene våre og oss selv. de fleste av bildene er tatt i denne leiligheten. Man trenger ikke lang tid for å lage minner:)


lys løfter jo alltid et rom til et nytt nivå! sett frem lys, både lamper og levende. en mørk krok er ofte med på å dra hele rommet ned! jeg liker veldig godt stettfatet med forskjellig lysholdere på, mange ting jeg liker på et sted! Vet ikke om dere ser det på bilde, men ved siden av kommoden står det en kurv med tepper i. det tar fokuset litt vekk fra den store og sorte kommoden og hele uttrykket blir varmere! ha tekstiler på steder som man ikke venter seg!


over den lille sofaen hadde vi to bilder jeg hadde malt selv. vi er fornøyd med det, men da hang den lille hylla over den store sofaen, og det så dumt ut med en så liten ting over en så stor sofa! prøv litt ut og finn ut hva du trives best med, men over sofaer er det fint med ting som er nesten like bredt som selve sofaen, ellers ser det lite og missplassert ut!

Andre tips som fungerer veldig godt her, så håper det fungerer for dere også:
- syntes du et rom er for mørkt? prøv med lyse, tynne gardiner!
- tenn stearinslys om kvelden. da blir stemningen i rommet helt annerledes og du slapper mer av!
- syntes du at du har en krok som er for hard og kald i uttrykket? sett en kurv med et teppe oppi der.
- har du et rom som virker iskaldt (ikke tempraturmessig) sleng inn noen brune og orange lys på et fat(bare brune hvis du ikke liker orange), noen mørkebrune kurver, kanskje en plante eller to. bare bryt litt opp i det hvite/grå/beige og se hva som skjer!
- ta naturen inn. kongler, nøtter osv ser flott ut i en glassklokke eller på et fat med et lys.
- syntes du rommet er rotete selvom du har rydda alt? ta ned litt pynt, ikke ha for mye greier!
- er du fattig student, eller kostet leiligheten en formue slik at du ikke har råd til å matche alt? kjøp et spann med maling eller en sprayboks og slå deg løs! blir finere enn du tror:)

1 kommentar:

  1. For et kjempefint innlegg!

    Det ser ut som dere har det kjempekoselig, og du har jo mange fine ideer til hvordan man får det personlig og hyggelig rundt seg:-)

    Takk for at du delte med oss andre :-)

    Ha en kjempefin dag!

    PS!
    Ja, Islandsturen var helt topp, skal du på romantisk, men også morsom og partytur med kjæresten, så anbefaler jeg på det sterkeste å reise hit. Billige reiser, og masse og finne på! :-)

    SvarSlett